Elva miljoner citroner

Bloggbild_JKDet handlar om att reparera sådant som gått sönder.
Ett förtroende till exempel.

 

Man kan fundera över mycket.
Exempelvis vad ett förstört rykte kostar och vad det kostar att bygga upp ett skadat förtroende på nytt.
Hur lång tid det tar. Och i de mörkaste stunderna om det ens går utan djupa sår.
Man kan bara gissa vad första skedet av kampanjen, veckans internationella print- och webannonsering, kostat Volkswagen. Man kan gissa och lägga till dubbelt och ta det gånger tio, typ.

En global kampanj i flera länder samtidigt under en dag reparerar såklart inte omedelbart ett skadat rykte.

 

”Vi svek ditt förtroende” skriver biltillverkaren.

Och det är klart, elva miljoner bilar omfattas av utsläppsfusket. Bara i Sverige är det 104 227 Volkswagenbilar som behöver få ”mjukvaran uppdaterad”. Fast kanske åt andra hållet den här gången.

Folkvagn har en fantastisk historia av smarta annonser. Fräcka grepp ur ett underifrånperspektiv, inte minst när skalbaggarna skulle introduceras i ett land där alla bilar som inte var sju meter långa, hade V8-motorer, gungade fram och hade flygplansvingar av plåt på högkant därbak betraktades med stor skepsis.

Nu kom en liten bil från Tyskland med konstig form och luftkyld boxermotor bak.

Och uppgiften var svårare än så; bara knappa femton år efter krigsslutet skulle Hitlers favoritprojekt säljas in till amerikanerna. En tuff uppgift för ad:ar och copywriters.
Minst sagt.

 

VWLemonGeniet hette William Bernbach och hans stab på amerikanska byrån Doyle Dane Bernbach, DDB.
Copyn Julian Koenig i team med ad:n Helmut Krone tog fram den första annonsen 1960.

Greppet var genialt och bildade skola;

Kurt Kroner uppfanns. Kurt påstods vara en av tusentals kvalitetskontrollanter på VW-fabriken.
Bilen i annonsen kallades ”citron” och förklaringen var att ”Kurt” hittat en liten reva på kromlisten på handskfacket inne i bilen. (=rigorös kvalitetskontroll).

Bilen fick inte följa med båten till USA och i den minimalistiska svartvita annonsen under rubriken Lemon slogs det fast; ”We pluck the lemons you get the plums” (vi plockar citronerna, du får plommonen).

 

Kontrollanterna som kontrollerar kontrollant-Kurt den här gången har hittat litet för många citroner.
Elva miljoner citroner.

Nu är det inte små repor i kromen utan djupa hack i förtroendet. Fusk med mjukvara ger en lite grönare bil.

Och då handlar det om en helt annan kampanj. En kampanj för överlevnad. En kamp för att över huvud taget finnas kvar som en stabil och respekterad aktör på den stenhårda bilmarknaden.

VWBugCopyn Hal Silverman kläckte den geniala annonsen i 1960-talets Mad Men-reklamvärld. Med ”baggen” uppochner och rubriken Will We Ever Kill The Bug.

Genialt, nytänkande – och sant.

Baggen tillverkades i nästan fyrtio år och överlevde det mesta.

Återstår att se om den överlever Dieselgate.

 

 

###

 

”Ni är så jävla dumma i huvudet” sa Bert Karlsson till en journalist på SvD som vågade fråga vad han tjänar på de asylboenden som hittills i år omsatt 171 miljoner i hans bolag Jokarjo.

Mellan sex och tio procent på sista raden säger Bert men blir förbannad när reportern frågar den relevanta frågan om hur stor vinsten blir.

 

Karlsson får spelet på reportern för en relevant fråga och vad säger det oss om lönsamheten i verksamheten? Vad säger det oss om transparensen om var de skattemiljoner som går ut tar vägen?

För Karlsson skruvar ju isär sin egen trovärdighet när han mitt i intervjun påstår att hans gamla riksdagsparti Ny Demokrati aldrig var emot invandringen.

När journalister nu ställer relevanta frågor är de ”dumma i huvudet”. När journalister skulle plugga hans storsnibbade danzband var de bra att ha.

Det stavas, skrivs och är hyckleri. Inget annat.

 

###

 

### Nu är det mycket jidder i Jodel. Skolor stängs efter anonymt trams.

### Jag kör Israel Nash nya album om och om igen.

### Har alltid haft svårt för räknandet och ”om-utifall-att”-gissningarna i idrottens tabeller. Tabellen ljuger aldrig. Sverige får en motståndare i ett playoff, på vägen dit finns en miljon snedstudsar som kan ändra förutsättningar. Låt oss vänta och se. Svar på söndag.

### ”Vi var inte kritiska till invandrare”. Bert Karlsson skriver om historien

### Får ni chansen, ta den; se Sven-Ingvars i Oscar Magnussons vardagsrum, Sliperiet i Borgvik. Avskalat, tajt och intimt. Och det 60-årsjubilerande bandets frontman Sven-Erik Magnusson sjunger bättre än någonsin.

### Lyssna på Bert Karlsson-intervjun här. Intressant om Kungen och Reinfeldt.

### Och frågan är kanske om Hamréns lag i nuvarande form har i ett stort mästerskap att göra. Men det är ju en annan och mer obehaglig fråga att fundera över.

### Och ja, Sven-Ingvars är mer än ett dansband. De vågade till skillnad mot kragsnibbarna med zäta som fastnade i ekoträsket. Sven-Ingvars vågade Fröding, vågade Hultsfred, vågade köra Plura, Nisse Hellberg och Niklas Strömstedt. De vågade och vann.

### Andra halvlek var verkligen förfärlig.

### Klubben Bearded Villains, skäggiga busar typ, träffades utanför Jönköping för möte. Smålandspolisen ryckte ut – man trodde IS-terrorister samlats. En svart flagga fick dem att se rött. Varför nu IS skulle hålla möte utanför Gränna..?

### Hon heter Lena Saikoff Gladh, kommer från Filipstad och har gjort en riktigt bra singel. Lyssna här 

 

# SE; Heja Sverige, TV4. Serien tog slut på måndagskvällen men på Play ser du alla avsnitten av den varma, snälla serien med alla sköningarna. Här kan du se några av de skönaste klippen.

# LYSSNA; Israel Nash nya Israel Nash´s Silver Season. Håller för många veckor framåt.

# LÄS; Ta nya Milleniumboken (Lagerkrantz version) som ljudbok.Stefan Sauk läser oslagbart. Bäst i Sverige och världen på att läsa in ljudböcker.

 

Tack för att jag fick ta av er tid!

 

 

Dela gärna i sociala medier:

Posted on 13 oktober, 2015 in Blogg

Back to Top